Alla inlägg den 3 april 2011

Av Sara - 3 april 2011 15:15

Tack för er positiva respons till mitt förra inlägg!

Jag håller helt med om att det är fruktansvärt att det ser ut som det gör i skolans värld för många av våra barn med funktionsnedsättningar! Vi lever på 2011 och då trodde iallafall jag att vi skulle ha kommit längre fram än vad vi har gjort i förståelsen och bemötandet av dessa barn. Som att det inte är nog att barnen får kämpa extra varje dag bara för att orka med skoldagen och hålla ihop, de måste kämpa för att bli accepterade i samhället oxå.

I lärarutbildningen borde det, enligt mig, innehålla betydligt mer obligatorisk om barn med olika funktionsnedsättningar än vad det gör och rektorerna skulle satsa mer på att öka kunskaperna om detta bland sin personal för en bra förkunskap och ett bra bemötande minskar symtomen på tex Tourettes syndrom.


Eddie har koprolali oxå, det är en sorts vocala tics där fula ord "hoppar" ur munnen okontrollerat, alltså det är INTE något som han kan styra över själv och det är inte trots.... Ur hans mun kommer ofta -Jag ska döda dig, jävla fitta, motherfucker, bögjävel och liknande ord som såklart inte är så roligt att han går runt och säger men som sagt han kan inte styra det och han väljer inte orden själv. Han menar heller inte att han ska döda den personen han säger det till! Vikigt att säga det!


Den som är intresserad av att läsa mer om Eddies funktionsnedsättningar kan läsa vidare här:

Allmän information om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar:

http://www.attention-riks.se/index.php/neuropsykiatriska-funktionshinder-npf.html


Tourettes syndrom:

http://www.attention-riks.se/index.php/tourettes-syndrom.html


ADHD:

http://www.attention-riks.se/index.php/adhd-damp-.html


Kramkram





Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Jag är en halvgalen mamma till tre underbara barn!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards